Velvære

Stolt + Ydmyk Ambassadør

 

 

 

 

 

 

 

Jeg liker å leve et eventyrlig liv. Jeg vil spise av livet. Jeg vil føle, kjenne og smake potensialet livet har å tilby. 

Mange av mine venner synes min innstilling til livet til tider er jagende. Jeg vil bestige fjell, oppsøke holistiske behandlingsalternativer, sykle i skogen, ha på meg høye heler eller flip flops. Jeg vil juice og jeg vil spise kake. Jeg er grådig!

Men jeg klarer å balansere dette. En yogi sa til meg en gang: Eat a little. Sleep a little. Do yoga. Aristoteles kalte visst dette for den gyldne middelvei. 

Alt med måte. 

Men alt. 

Jeg har oppdaget et mønster i mitt liv:

Fra desember til april er jeg fanatisk i langrennssporet. Jeg elsker motivasjonen Birken gir meg og det er blitt min store lidenskap. Dette gir meg energi, glede, naturopplevelse og jeg kommer i en sjokk form. I disse månedene holder jeg meg unna alkohol og usunn mat. 

Fra april-mai er jeg på retox. Ja du leste riktig: RETOX. Da nyter jeg rosévin og fristende kaker. Jeg sykler i skogen. Jeg går på vernissasjer og møter venner. Jeg later som jeg er hipster i storbyen igjen.

Fra mai- juli er jeg i en forvirrende fase. I antropologien kaller de dette for en liminalfase: Du er verken fugl eller fisk. Da prøver jeg å senke pusten, stresse mindre på jobb, jeg drar til Vestlandet (my secret get away) og er sammen med min samboer som er bringebærbonde i Lærdal. Jeg forsøker å kjede meg og jeg klarer det med glans.  Denne fasen synes jeg alltid er vanskelig i begynnelsen, deretter omfaver jeg den. 

August- november: Hard core jobbefase. Deadline, stress, møter.  Da er det ny sesong og ny giv. Men det er også fantastisk på fjellet og jeg telter i Jotunheimen og omfavner nasjonalromantikken. Kontraster er kult. 

November- desember: Da vil jeg på eventyr! Enten til Himalaya eller et eksotisk tropisk paradis og sporte. 

Det som er med meg i alle disse månedene er supermat. Jeg bruker det som et supplement i mitt kosthold. Jeg er ikke fanatisk og knipser utallige algepiller og blander pulver til frokost, men jeg bruker det. Hver dag. 

- Jeg har Aloe Vera dråper i vannflasken min. 

- Jeg knasker Gojibær til mellommåltid og har det i min grøt. 

- Jeg tar en liten teskje med Afa-alge før frokost.

- Jeg spiser masse kakao for å få energi.

Sistnevnte er en gledelig nyhet:

Kakao kommer opprinnelig fra Sør- og Mellom-Amerika. Aztekerne i Mexico dyrket kakaotrær, og kakaobønnene var ansett som så verdifulle at de ble brukt som betalingsmiddel. Mayaindianerne kalte kakao for gudenes mat fordi den var så full av gode egenskaper. I dag vet vi hvorfor. Det viser seg at kakaobønnen inneholder over 300 ulike stoffer, noe som gjør den til en av de mest komplekse og mest næringsrike matvarene som finnes. Med andre ord perfekt til deg som trener. 

Nå er jeg blitt ambassadør for Super-Nature sammen med en rekke personer som jeg ser opp til. Jeg er utrolig ydmyk for at jeg er med på deres reise. 

Les mer om Super-Nature HER.

Hvordan jeg opprinnelig ble kjent med Super-duper mat og Super-Nature, skal jeg fortelle om en annen gang, for det er en ganske morsom historie. 

Men nå galer hanen og jeg skal på yoga. 

Ps. Jeg befinner meg i Koh Samui for øyeblikket. Fra retox i Provence til detox i Koh Samui. Nettet er litt tregt her, så historiene kommer på løpebånd når jeg kommer hjem. 

 

Jeg ønsker dere alle en eventyrlig dag! For du må ikke reise langt for å oppleve eventyr. Lag eventyr i hverdagen din!

Stor klem,

Elisa

Hva er spirulina igjen?




 

 

Eat a little. Sleep a little. Drink a little.  

Dette ble jeg fortalt da jeg var på asharm i India for noen år tilbake.  A little.

Jeg går alltid all in-og det er ikke alltid like smart.  Det er ikke smart fordi kropp og sinn- ikke er forberedt.  

  Til deg som plutselig skal starte å trene nå før sommeren- ikke overdriv. Start i det små, slik at du ikke går lei. Kjører du hardt på  vil du få skader og slitasje.    

Dette gjelder selvsagt alle aspekter av livet. Det handler om å finne den gyldne middelvei- og det kan til tider være svært vanskelig. Det synes i alle fall jeg.    

Da jeg begynte med supermat for fem år siden fikk jeg anbefalt å ta 1 ts med Spirulina. Jeg tok en spiseskje, jeg.  Gjett om jeg ble kvalm og sjokkforstoppet.    

Nå tar jeg a little of this and a little of that av supermat, og det gir meg utrolig mye ekstra energi og en god sunnhetsfølelse. Verken mer eller mindre.  

Hva er så egentlig spirulina igjen?        

Spirulina er en mikroskopisk, encellet, blågrønn ferskvannsalge med imponerende og unike næringsegenskaper.  Alger var noen av de første og enkleste livsformene på jorden og kan enkelt forklart kalles for en form for ørsmå, primitive vannplanter (det er alger som står bak fenomenet som blant annet plutselig kan gjøre store havområder grønne).  Spirulina-algen får sin karakteristiske blågrønne farge på grunn av et høyt klorofyllinnhold, og faktisk så inneholder mikroalgene Spirulina og Chlorella en høyere konsentrasjon klorofyll enn noen annen type mat vi kjenner til.  På grunn av det ekstremt høye næringsinnholdet i Spirulina, blir algen ofte omtalt som ?Supermat?, med unike egenskaper som blant annet ikke bare nærer kroppen.  

  Sammenlignet med andre næringskilder inneholder Spirulina

-     50 ganger mer jern enn spinat  

-     10 ganger mer betakaroten enn gulrøtter  

-     10 ganger mer kalsium enn melk    

-     5 ganger mer klorofyll enn grønne blader

-     3 ganger mer protein enn fisk.        

(Kilde: Spirulinaguiden og supernature. 

 

 

 

 

 

HARAHJERTE

 

DUNK DUNK! (Act au naturale) Jeg er så sjokkfan av Alexander Gamme og veldig misunnelig på alle eventyrene han har erfart. Jeg er også en stooor fan av hans bedre halvdel, Cecilie Skog. I dag var jeg så sjokkheldig (ja, det blir mye sjokk)  å møte han på lunch. Vi snakket litt om limonade, fjell og om supermat. Så ringte telefonen til Gamme og så måtte jeg gå. Jeg måtte gå for å levere noe. Hvem Gamme snakket med aner jeg ikke, men det var noe viktig. Jeg måtte også noe viktig. Men hei! Hva er egentlig viktig? Hva er viktig for deg?

For meg er det viktig å ha det veldig bra. Å riste av seg ting som ikke gjør deg bra. Å smile. Å le. Spise sunt. Bevege meg. Oppleve nye ting. Lista kan sikkert bli lengre, men nå sklal jeg sykle for å kjøpe sushi. 

Jeg ønsker deg en bra langhelg! Jeg har hatt en skikkelig bra dag og er veldig blid. 

pssst! Følg Gammes eventyr på Instagram: @aleksandergamme




 

 

 

Fly avgårde!

 

Midt opp i all denne fjellinga- må en ta en liten pause av og til. Det er lov å la kroppen hvile. Restitusjon er like viktig som bevegelse. 

Kjøp en bukett med ballonger og bli lettende glad! Gjett om dette var gøyere enn blomster!

(Genser:2NDDAY, Bukse: Helmut Lang, Slitte joggesko: Asics)

Stilletid

 

Når du leser dette, sitter jeg på flyet til Geneve.

Men du kan lese denne setningen sammen med meg. Jeg humret litt da jeg leste den. Kjente meg liksom igjen. Tilsynelatende da. Setningen er skrevet av Erlend Loe.

Han er glad i skogen. 

Forvent forrykende fjellbilder på søndag! 

Jeg skal prøve å være chic i Chamonix. 

 

SUPER (duper) MATENS DAG

 

Jeg er en stor tilhenger av å ha det bra. Det betyr at jeg ikke er fanatisk. Det er selvsagt alltid lettere å si noe, enn å være noe. Jeg har det bra. Har jeg det så egentlig bra? Slik kan en holde på å filosofere i evigheter. Men jo, jeg har det egentlig kjempe bra. Og bedre skal det bli.  Her ser dere meg på en jungelreise i Costa Rica. Jeg er dekket av gjørme og har det utrolig BRA! 

For å ha det bra kreves en rekke faktorer. En av de faktorene er balanse. Hvordan DU ønsker å oppnå balanse, må du finne ut av selv. Slik er livets eventyrvei. Beklager å måtte opplyse om det. Men du er sjefen i ditt liv. 

Jeg bruker mye Supermat for å få balanse. 

Og i morgen, 23. april, er det  SUPERMATENS DAG! 

Super stas!

Oppsøker du en av landets helsekostbutikker står det klart med grønne og skjønne supermat smaksprøver. Du vil også motta informasjon på hva som passer deg og dine behov.  Det vil i tillegg være 20% avslag på utvalgte Supernature produkter.

Selv sverger jeg til AFA om dagen og anbefaler det som et av mine yndlingsprodukter. 

 AFA er svært populær innen fitness- og skjønnhets-miljøene, og blant Hollywoodstjernene. Ingen red carpet uten AFA.  Afa-algen utløser kaskader av hormoner, gir enorme mengder mentalt overskudd og hjelper på din konsentrasjonsevne og utholdenhet. Den øker også nivåene av forelskelsehormoner og gir lykkefølelse. AFA er i tillegg sterkt utrensende og nærende, og gir deg synlig bedre hud allerede etter noen uker. Perfekt til deg som skal løpe maraton i år. Jeg tar en liten teskje hver morgen og føler meg utrolig bra til tross for retox-tid. 

 




 

 

( I samarbeid med Supernature)

 

 

 

 

 

http://www.super-nature.no

Hva er ditt mantra?

 

Mantra  betyr tanke eller hensikt uttrykt som lyd.

Derfor betyr mantra bønn, hymne ell, trylleformel og plan.  

I  yoga-sammenheng står mantra for lydbilder som har eller ikke har kommuniserbar mening.  

Innen religioner slik som Hinduismen, Buddhismen og Jainismen har mantra en spesiell plass som hellige stavelser, ord, setninger eller vers som har viktige religiøse funksjoner og virkninger. Innen hinduismen finner vi blant annet det universelle mantraet OM som antageligvis er det mest utbredte og kjente mantra i verden. 

 

Hva er ditt mantra?

Mitt mantra i dag er: "jegstikkerutavlandetsnartfordijegtrengeropplevelserogikkekjedelighverdagmedstressogmas"

Foto: Anthony Huus

JUST DO IT

 

Alle har meninger om alt.

Og av og til føler vi mennesker at alle har meninger om deg. Vel, det stemmer ikke. Det er din egen paranoia som taler til deg da. Noia-trollet. 

La oss lære enkelte smarte- og sosialt oppegående grep.

Hva synes du om denne  check- listen?

1. Sladrekjerring er last season. 

Det ligger dessverre i menneskets natur å baksnakke. "Har du sett at.." "Hun gjorde og sa det og det". Vel- når du først skal baksnakke- gjør dette sammen med dine aller-aller beste venninner. Jeg har en håndfull venninner som jeg stoler på. De holder på mine hemmeligheter.  Min indre kjerne. Folk som sladrer uten grunn fordi de er dramabyggere- er det bare å holde seg langt unna. Du lukter dem på lang vi: "Du kan stole på meg altså"- sier hun fortrolig til deg. Stol aldri på folk som sier du kan stole på meg. Hev deg over sladrekjerringer. Og ikke overraskende: Menn hater sladrekjerringer like mye som kolonnekjøring. 

2. La mennesket være mennesket

Noen ganger møter en mennesker som skiller seg ut. Litte-bitte-granne. Dette kan være at de har en annen farge på skjerfet sitt enn resten av venninnegjengen. Vel, er ikke det sykt moro? JUHUU! Vær nysgjerrig- ikke dømmende. Folk som tør å gå sine egne veier er ofte morsomme og de vil overraske deg!

3.  Prøv noe nytt

Tør du? Tar du utfordringen? Tre ut av ditt daglige gjentakelsesunivers og prøv noe nytt. Du vil få det kjempe moro, selv om det kanskje er litt kleint. Selv har jeg begynt å trekke dekk- og det er så gøy at jeg gleder meg til å gå i bikini. 

4. Les litteratur

Logg av! Vekk med Snap og Insta- 1 time om kvelden.  Klarer du det? Les verdenslitteraturen i stedet. Har du lest Kafka? Det vil være en åpenbaring for deg. Eller ikke. Uansett- vil det være en prøvelse i ditt rastløse sinn. Og du vil få kulturkapital. Det er stas på date, det.  

5. Besøk mora di. 

Hun kommer til å bli så glad for å se deg! Og så kan du tømme kjøleskapet hennes når du drar. Hun synes det bare er stas. Jeg blir 36 år til sommeren og jeg tømmer fortsatt kjøleskapet når jeg kommer på besøk. Blod er tykkere enn vann. Alltid! Ta hånd om din familie. Har du ikke en mamma- besøk et annet familiemedlem.  Selv om de av og til er skikkelige duste. 

Hva er din liste? 

Listen min.

 

 

 

 

Nå starter hverdagen igjen. The beginning of the start of 2015. 

I år skal jeg ta enkle grep for å få hverdagen min til å bli bedre. 

1. 10 solhilsener om morgenen. Pust og kropp får en god start. Ikke start dagen med elektrosjokk og stress. 

2. Lage treningsdagbok fram til Birken. 10 mil i uka er målet, til tross for lite snø i Oslo. Bikram Yoga 1 gang i uken for pusten . 1 økt med styrke. 1 økt med intervaller.

3. Ta lunchpause! Ikke jobb og stress hele dagen! Dette gjorde jeg i vinter og det resulterte i en sjokkødelagt mage. Jeg var totalt forstoppet og var i store smerter.  Logg av 30 min om dagen. Det har du rett til. Ingenting brenner rundt lunch, så sant du ikke jobber som brannmann. Gjør du dette, vil du også jobbe mer effektivt etterpå. 

4. Skaff deg en beauty guru! Unn deg en behandling i ny og ne. Finn en god thai massør eller oppsøk en helseklinikk. Selv unner jeg meg 1 behandling hos Elite Helse 1 gang i måneden. Dette gir meg en påminnelse på at jeg må ta vare på kroppen min. 

5. Forebygg! Nå som jeg skal trene meg opp mot Birken, vet jeg at jeg får vondt i korsryggen. Forebygge dette med å tøye ut på rulle i 30 min hver kveld!

6. Nå som jeg har fått denne juice-maskinen jeg ønsket meg, skal jeg lage enkle juicer. Selleri er godt for magen min. Det skal jeg drikke! 

7. Ta en Me-time! Gjør noe som gir deg glede! Enten det handler om å lese Vogue i 30 min etter jobb, eller les en bok. Ikke vær på Instagram konstant!

8. Ta en raus-time! Gjøre noe for kjæresten min som han liker. Enten en blow job før jobb eller være raus og oppmuntrende når han gjør noe jeg egentlig ikke liker- da blir han blir stolt av den kula dama si.  

9. Ikke la stresset ta meg. Jeg skal ta stresset! Pust med magen og strebe etter en god tilstedeværelse. 

10. Fordommer er så last season! En skal aldri skue hunden på hårene. Han som vasker vinduene dine på jobben, har kanskje vært på toppen av Everest! Være enda blidere i 2015!

 

Det perfekte reisettet

 

 

 

 



 

Små tuber. Praktiske skatter. Enten til å ha med på flyreisen i week-end bagen eller på hytta. Dermalogica lager de perfekte reisestørrelse produktene. Dette kittet har jeg alltid med på reise. 

På tirsdag sitter jeg på flyet til Krabi/Thailand! Som jeg gleder meg! Og dette settet er allerede pakket. 

(Produktene har jeg fått til test av produsenten.)

 

Skikkelig svømmehud

 



 

Jeg er blitt så glad i å bade. Her plasker jeg på Norefjell Spa & Resort og koser meg i mitt eget selskap. For en ufattelig luksus. Det er viktig å trives i sitt eget selskap. Du bør være din beste venn. Me-myself & I for life.

Ikke vær så streng mot deg selv. Ikke fokuser på din store nese (jeg har så stor nese) eller andre kroppsdeler. Drit i det. Du er du. Du er bra!

Bli med å bade? 

 

Stor deodorant test

 

 

Som dere vet er jeg veldig aktiv og derfor svetter jeg! Jeg er sikker på at det går rykter om at jeg har dårlig kroppsduft. Men ikke etter dette! Jeg har testet en rekke deodoranter og kommet fram til disse favorittene:

 

Nivea: Invisible for Black & White

Etterlatt inntrykk: Duften er søt, mild og fresh. Den etterlater ingen merker på klærne og holder lenge. Synd flakongen er så stygg.

Terningkast: 5

 

L?Occitane: Citrus Verbena Cooling Deodorant

Etterlatt inntrykk: Førsteinntrykket gir en sterk duft, nesten litt for maskulint. Men så ?vokser? den seg i takt med huden. Den føles litt klebrig på huden de første minuttene, så ikke ta på deg en singlet med det første.

Terningkast: 3

Biotherm: Deo Pure Invisible

Etterlatt inntrykk: Er duften litt for sterk og ?kremaktig?? Den ovale formen er ikke så brukervennlig, men denne varer hele dagen. Hurra! Deodoranten etterlater ikke merker på klærne.

Terningkast: 5

The Body Shop: Aloe Anti Perspirant Deodorant

Etterlatt inntrykk: Duften er så svak at en nesten må konsentrere seg om å kjenne noe. Det er en fordel til deg som ikke liker å blande for mye duft. Den etterlater ingen merker på klær.

Terningkast: 5

Dermalogica: Environmental Control Deodorant

Etterlatt inntrykk: Duften er aromatisk og veldig god. En får følelse av å være på spa når en skrur av korken. Her er det nemlig en svak duft av nellikblomst og koriander. Så deilig! Denne kan begge kjønn bruke. Deodoranten absorberes raskt og etterlater ingen merker.

Terningkast: 6

Helena Rubinstein: Nudit

Etterlatt inntrykk: Den svake duften av sitrus gir en sensuell og ren følelse. Ei heller ødelegger duftinntrykket for parfyme og andre kremer. Den etterlater ikke merker på klærne og det er godt.

Terningkast: 6

LaRoche Posay Physiological 24h Deodorant

Etterlatt inntrykk: Duften er frisk og kan minne litt om Lanosåpen. Den holder virkelig lenge! Perfekt til deg som trener.

Terningkast: 6

Clarins: Déodorant Roll- On

Etterlatt inntrykk: Den etterlater ingen merker på klærne. Hurra! Duften er frisk og mild, men en feminin touch.

Terningkast: 5

Aloe: Ever-Shield Deodorant

Etterlattinntrykk: Denne minner meg om duften fra min gamle bestemor. Det er noe medisinsk og sterilt over den. Den flasser noe voksnliknende når du skrur sticken opp, så unngå mørke klær!

 

Terningkast: 2

hits