mars 2015

Helo RETOOOOX!

 

 

 

Jeg perset. Så enkelt er det. Men så vondt var det også. 

Jeg klarte en sluttid på 3.47 i år og er så hoppende glad at dere aner ikke. 

I går var jeg så sliten at jeg ikke klarte å skrive stort. 

 

Årets renn var ubeskrivelig fantastisk bra. 

Jeg holdt fokus med blikket i løypa og gikk og gikk og gikk. 

Denne uken skal jeg på retox. Det betyr at jeg i skrivende stund nyter et glass hvitvin og koser meg med kjæresten min. 

Jeg er veldig veldig glad. 

 




 

Jeg gifter meg på lørdag!

 

 

 

 

Når du leser dette er jeg på vei til Birken. 

Jeg skal svisje og svosje meg gjennom løypa. 

Fra nervøsitet- til smerte til intens smerte så til sjokk smerte. Deretter en ubesrkivelig glede.  

Jeg har ikke født barn og planlegger ikke dette- og jeg forstår det blir feil å sammenlikne Birken med en fødsel. Men for meg er dette en fødsel. Og ikke minst nyttårsaften. Året kan liksom starte etter Birken. Da skal jeg på retox. Skikkelig retoxe meg. Og nervøsiteten er så ille nå at jeg forestiller meg at dette er som å gifte seg. Jeg gifter meg på lørdag! Jeg føder, gifter meg og skal feire nyttårsaften! På samme dag! Hva kan slå dette?

 

Jeg har hatt harahjerte hele uka. 
Det har vært intense treningsmåneder. Jeg har overhodet ikke holdt min treningsplan, som jeg lovte meg selv at jeg skulle. Jeg har overhodet ikke gått så mye ski som jeg ønsket. Men nå gjelder det bare å holde hodet klart og klart, og gå til jeg stuper. Jeg lider av noe som heter Birkebeiner-syndromet i dag. Det betyr at alt er liksom feil. 

Jeg er i tillegg så heldig at jeg skal være med på noe av arrangementene på kvelden før Birken. Her har jeg fått oppdrag i å stuntintervjue deltakere! Det synes jeg er skikkelig stas. Men vil jeg klare det? 

I tillegg til disse nevrosene må jeg opplyse om at det er spådd et fantastisk føre på lørdag. Å birke med Blå Swix er som å oppleve solformørelse. Det er et sjeldent. 

Nå går jeg. 

Farvel. 

Ses på den andre siden. Som i denne sammenheng betyr Lillehammer. 

 

DEKKTREKK

 

 

 

 

Å trekke dekk i motbakke med staver er ikke bare utrolig moro. Det gir deg også en skikkelig sprettrumpe! Du styrker kjernemuskulaturen og med staver får du også muskler i armene. 

Dessuten er det så tungt at du MÅ fokusere på dine neste skritt. Ett og ett skritt ad gangen. Noen kaller dette for mindfulness. Andre meditasjon. Jeg kaller det for intens glede. 

De fleste som skal på ekspedisjoner i tynn luft eller i polare strøk- trekker mye dekk før avreise. Da er en forberedt på tyngden og slitet som venter. 

Jeg trakk dekk med Ingvill her om dagen. Når dette innlegget blir publisert, sitter hun på flyet mot Everest. Ingvill har jeg akkurat blitt kjent med- og jeg gleder meg til å trekke med henne når hun kommer tilbake fra sitt livs eventyr. Ingvill skreddersyr i tillegg reiser til Nepal. Sjekk ut hjemmesiden A Life in Motion og kanskje du finner din drømmereise? 

Selv skal jeg trekke mye i Norge denne sommeren. Mon tro hva jeg gjør til høsten? 

Har du lyst til å dekktrekke med meg- gi lyd! Du finner meg i Grefsenkollen i Oslo. 

Påskeegget mitt.

 

Mitt påskeegg rommer ikke godis, men en 14 dagers ampullekur som får huden til å stråle! Ampullene bak lukene skal gi huden intens fuktighet, glød og spenst. Jeg får dessverre ikke lov av kjæresten min til å pakke denne med meg på fjellet- men da får jeg bare åpne opp alle lukene før jeg drar. Fjong til fjells! 

Du finner det fine påskeegget på din nærmeste hudpleiesalong. En flott venninnegave!

 

(Egget har jeg fått til omtale av produsent.) 

Påskeklar?

 




 

 

 

 

 

 

Hei for en helg jeg har hatt!

Fredag etter jobb dro jeg til Lærdal. Turen tok 6 timer grunnet mye trafikk. Vi ankommer Lærdal kl 2230 og sitter oppe og pjaller til nøyaktig 0030. 

Lørdag står vi opp tidlig for å kjøre til Flåm. Derfra skal vi ta den berømte Flåmsbanen til Vatnahalsen som er et eventyrlig høyfjellshotell og visstnok et skieldorado. Dessuten er det et genialt sted- her stopper toget utenfor hotellet! Akkurat som på Finse!

Jeg glemmer selvsagt mine feller i bilen på Flåm og bruker halve dagen på transport igjen. Det er påskevær og jeg sitter inne på toget.

Jeg tar det ikke som et voksent menneske. Jeg gråter faktisk. 

Søndag: Endelig får jeg en nydelig tur! Jeg går opp og opp. Og kjører sakte ned fordi jeg er så innmari dårlig nedoverbakkene. Men det handler ikke om å være best- det handler om å være ute!

På ettermiddagen tar jeg toget til Myrdal som frakter meg hele veien til Oslo. 

Det ble totalt 16 timer transport for å gå en tur på 5 timer. I retrospekt synes jeg det ble litt drøyt. 

Nå gleder jeg meg så til påske!

Jeg skal til fjells- det er sikkert. 

Fjong til fjells. 

 

P.S Sjekk det store skjerfet jeg har rundt halsen. Det er i kasjmir, produsert i Nepal og er designet av norske Siv Katralen for Close to my Heart. 

 

 

 

 

 

JUST DO IT

 

Alle har meninger om alt.

Og av og til føler vi mennesker at alle har meninger om deg. Vel, det stemmer ikke. Det er din egen paranoia som taler til deg da. Noia-trollet. 

La oss lære enkelte smarte- og sosialt oppegående grep.

Hva synes du om denne  check- listen?

1. Sladrekjerring er last season. 

Det ligger dessverre i menneskets natur å baksnakke. "Har du sett at.." "Hun gjorde og sa det og det". Vel- når du først skal baksnakke- gjør dette sammen med dine aller-aller beste venninner. Jeg har en håndfull venninner som jeg stoler på. De holder på mine hemmeligheter.  Min indre kjerne. Folk som sladrer uten grunn fordi de er dramabyggere- er det bare å holde seg langt unna. Du lukter dem på lang vi: "Du kan stole på meg altså"- sier hun fortrolig til deg. Stol aldri på folk som sier du kan stole på meg. Hev deg over sladrekjerringer. Og ikke overraskende: Menn hater sladrekjerringer like mye som kolonnekjøring. 

2. La mennesket være mennesket

Noen ganger møter en mennesker som skiller seg ut. Litte-bitte-granne. Dette kan være at de har en annen farge på skjerfet sitt enn resten av venninnegjengen. Vel, er ikke det sykt moro? JUHUU! Vær nysgjerrig- ikke dømmende. Folk som tør å gå sine egne veier er ofte morsomme og de vil overraske deg!

3.  Prøv noe nytt

Tør du? Tar du utfordringen? Tre ut av ditt daglige gjentakelsesunivers og prøv noe nytt. Du vil få det kjempe moro, selv om det kanskje er litt kleint. Selv har jeg begynt å trekke dekk- og det er så gøy at jeg gleder meg til å gå i bikini. 

4. Les litteratur

Logg av! Vekk med Snap og Insta- 1 time om kvelden.  Klarer du det? Les verdenslitteraturen i stedet. Har du lest Kafka? Det vil være en åpenbaring for deg. Eller ikke. Uansett- vil det være en prøvelse i ditt rastløse sinn. Og du vil få kulturkapital. Det er stas på date, det.  

5. Besøk mora di. 

Hun kommer til å bli så glad for å se deg! Og så kan du tømme kjøleskapet hennes når du drar. Hun synes det bare er stas. Jeg blir 36 år til sommeren og jeg tømmer fortsatt kjøleskapet når jeg kommer på besøk. Blod er tykkere enn vann. Alltid! Ta hånd om din familie. Har du ikke en mamma- besøk et annet familiemedlem.  Selv om de av og til er skikkelige duste. 

Hva er din liste? 

SLIIK FØLES BIRKEN


Tikk Takk!

Nå er det nøyaktig 1 uke igjen til rennet. Se denne vignetten som Thea Grivi har laget til meg. Jeg synes den ble så artig!

Denne vignetten brukte jeg som intro på et foredrag jeg hadde om min Birkenhistorie + mine 10 beste tips for ivrige deltakere en stund tibake. 

Jeg følte at taket reiste seg da jeg fortalte min historie. Men det er nok bare jeg som trenger en synssjekk. 

Du FÅR lyst til å birke etter du ser denne. Jeg lover!

I skrivende stund lider jeg utrolig av Birkebeinersyndromet. Det betyr at du er kjempe nervøs, føler deg pjusk og er nervøs for at du har fått blindtarmbetennelse ol. 

Vi ses på startstreken om nøyaktig 1 uke! 

 

Partyklar?

 

Snakk om truse ala min stil! Her ser jeg elementer fra ikoniserte og trauste merker  Brynje og Petit Bateau møter den deiligste logoen av dem alle: Chanel!

Til info: Dette er ikke min kropp- men noe jeg fant på Another Magazine. 

Men dette ga meg en fiks idé! Gå på din nærmeste Army Shop eller besøk nevnte merker om Brynje eller Petit Bateau og tusj så en logo på den ribbestrikkede trusen. Dette må da være langt mer originalt enn Calvin Klein trenden vi ser sukker på siste versket. 

Dette er partytrusen!

(Eksisterer dette uttrykket, egentlig?)

God fredag alle sammen!

Stor klem 

Elisa

Mixed Tape- Hybridmote

 

 

Hybridmote! Å blande sportsmote med kontemporære fashionplagg- har jeg alltid likt. Det gir en følelse av en avslappet urban stil. I går kjøpte jeg dette sjokk store nettet fra Nike og her skal jeg frakte alle mine rødbeter. Jeg er nemlig blitt hekta på rødbeter. Det skal visstnok gi masse energi og jeg juicer for harde livet.

La oss kalle denne stilen for Berliner- chic. 

Jeg digger dessuten logoen til Nike. 

Sportsnett med logo til rød skinnbukse høres uten tvil ut som en mikrotrend, men for mange er den makro. Du har liksom bare kastet noe på deg- en tilsynelatende impulsivitet- som selvsagt er mest impulsiv. 

Mine skitne biker boots elsker jeg for alltid. Jeg har tilsammen tråkket i stykker 15 par av disse. Min mor  liker dem ikke. De sier det får meg til å likne på Pippi og mamma hater Pippi. Jeg elsker Pippi. Hun er mitt største forbilde. Uredd og eventyrlysten. Det er nok derfor mamma ikke liker henne, fordi hun er redd jeg skal skade meg. Hun om det.  

Nå skinner sola. Jeg håper det blir noen minsugrader framover slik at ivrige Birkebeinere får en solid tur over fjellet neste lørdag. Tikk-takk. 

Nå skal jeg på trening. Hva skal du? 

 

 

Dresskode under Birken

 

 

 

Det er spådd nydelig vær på B-dagen. Som jeg grugleder meg. 

Hva skal du så ha i sekken og ikke minst på deg under rennet?

 

3,5 kilo på ryggen:  Alle deltakere må bære sekk som skal veie minst 3,5 kg under hele rennet. Det er et absolutt krav at sekken skal inneholde følgende utstyr/bekledning:

- Vindtett jakke og bukse (med lange ermer/ben)

- Tørt undertøy eller ekstra isolerende lag

- Votter

- Lue

- Balaklava/buff/headover  

Ta også med skismøring, mat og drikke og tørre sokker- du er klissvåt på beina når du ankommer målområdet.    

I min sekk har jeg alltid 0,5 liter Coca Cola, sportsdrikke, i tillegg til matpakke som jeg spiser før rennet.  Det er en rekke mat- og drikkestasjoner under rennet, så ikke vær bekymret. Når du kommer i målområdet får du varm suppe. Gjett om den smaker!

 Mange sverger til camelpak. Er det kaldt ute, vil jeg fraråde dette da du vil slite med å drikke fra den- til tross for isolering. Da går du bare med ekstra vekt på ryggen.  

 Husk at vekten på sekken blir sjekket rundt målområdet- ta ingen sjanser!  

TIPS! Har du lagt reisevesken din på transportlastebil fra Rena til Lillehammer- bruk en bag som tåler vann. Pakk gjerne i poser - slik at klærne dine er tørre når du henter bagasjen på Håkons Hall på Lillehammer.  Bagen din ligger ute til du henter den, og tåler den ikke vind og vær- kan klærne dine risikere å være våte. Husk tørre sko! Personlig smetter jeg alltid inn i UGG etter renne, da tærne er vonde etter skiskoene.  

Jeg lurer på om jeg skal ha på meg denne gule buksa fra Swix under rennet. Den er fra serien Vistech som har reflekser. Perfekt til uteløp i mørket, og jeg digger fargen. Det er godt å være synlig i løypa, hvis du har noen som står langs løypa for å gi deg drikke. Da vil de kjenne deg igjen. 

Men vær og vind er avgjørende. Og været kan skifte raskt på den store ferden over fjellet. 

Uansett, ikke ta på for mye- ei heller for lite. Finn den gyldne middelvei. Som alt annet i livet. 

Tikk takk. 11 dager igjen til Birken. 

Dette er 5 året jeg går rennet. Har dere spørsmål- mail meg! Enten du er mål- eller merkejeger. 

Birkebeinerhilsen,

ELISA

 

(Foto: Dette er bilder fra i fjor da jeg var med i en VG-reportasje om rennet. Bildene er tatt med telefon.)

 

Bombe! Granateple

 



Da jeg så på siste sesong av House of Cards så jeg de spiste granateple.  Dette skal visstnok være verdens sunneste frukt. Massevis av antioksidanter, den skal motvirke kreft og sågar booste opp ditt sexliv. Lekker er den også. Som pynt!

 

Fun fact: Granateplet har også en opphøyd stilling utenfor kjøkkensfæren.  Frukten ble dyrket allerede i forhistorisk tid, og ble ansett for å være en hellig frukt av både egyptere og jøder.  Den skulle angivelig inneholde 613 frø, like mange som lover i Det gamle testamentet. I buddhismen regnes granatepler som en velsignet frukt, i likhet med fersken og sitron. (Kilde: klikk.no)

Dette er altså en juvel av en frukt. 

Skal vi dele? 

Hodet på platz

 

Mandag er den store surredagen. Jeg finner ikke nøkler, lommebok eller hodet mitt. Men nå har jeg fått vaktmesterstilen. Min nøkkelknippe har et par skatter fra Seychellene og Sør-Afrika på seg for å gi meg godt humør. Karabinkroken fester jeg på buksa. Det bråker litt når jeg går. Men sånn er det å være vaktmester. En er på vakt og er en mester på orden. God mandag til dere!

 




Drømmer meg bort

 

I dag er jeg lei av å være forkjølet. Jeg drømmer meg bort til eventyr og opplevelser. Som jeg savner å oppleve noe helt nytt! Å lukte spennende krydder og blomster, høre fremmede språk og danske til uvante rytmer. Å tre ut av sitt daglige gjentakelses univers- eller å tre ut av komfortsonen- gjør deg sterkere, blidere og muligens litt rundere i kantene. Det er fascinerende å se hva vi oppfatter som én klokketime her hjemme, kan betraktes som et minutt et annet sted i verden. 

 

Jeg digger dette kampanjebildene som Patrick Demarchelier har tatt for Louis Vuitton. Er dette bildet tatt fra Zanzibar? Jeg hadde nok aldri reist med kofferter fra luksusmerket på en long tail boat, selv om jeg vant i Lotto. Men for et drømmebilde! Denne jenta vil jeg være! Eller vent: Jeg hadde nok stått der med ryggsekken min- smilt og veivet Hakuna Matata til alle på land. Så cool er jeg ikke. 

Slik forebygger du skader på trening

 

 

 Forebygge skader!

 

Jeg har ligget i hardtrening siden januar. Og om 16 dager er det endelig Birken. Som jeg gleder meg til å få det unnagjort. I skrivende stund ligger jeg i sengen med kraftig forkjølelse, men jeg sover meg i form og tenker positivt. 

I fjor trente jeg så mye at ryggen fikk seg en skikkelig strekk. Dette kom av feil sekk på ryggen.  Eller det kom av overtrening.  Det er i alle fall mine teorier. Jeg klarte så vidt å stå oppreist og gikk til kiropraktor og triggerpunktmassasje to ganger i uken. Det kostet en formue og jeg tok tak i skaden på et altfor sent tidspunkt.  Når skaden først er skjedd, tar det lang tid å restituere. Jeg endte opp med å teipe hele ryggen for å holde den oppreist til Birken. Hell i uhell- i fjor ble Birken avlyst grunnet kraftig vind. Fun fact: Jeg hadde rosa teip over hele ryggen og følte meg som en liten sportsprinsesse. 

I år har jeg lært. Jeg forebygger! Det er som å gå til tannlegen. Du går og sjekker tennene dine en gang i året- selv om du ikke har vondt. Og jammen finner alltid tannlegen en liten plombe som må byttes ut. Slik er det også med kroppen. Hvis en skal tro ekspertene. 

 

  Toppidrettsutøvere følges tett av et profesjonelt behandlingsapparat hele sesongen. De vil til enhver tid analysere og vurdere formkurve og kroppens funksjon. Når Northug er stinn i beina, legger han seg på benken og får triggerpunktmassasje og muskulær akupunktur.    

Toppidrettsutøvere tar tak i sine plager på et mye tidligere tidspunkt, får behandling og trening som forebygger. Mosjonister derimot venter ofte i det lengste, og håper det går over. Når det utvikler seg til en skade, er ofte store deler av sesongen borte, og det er mer utfordrende og tidkrevende å behandle.  

Gjør som proffene lytt til kroppen, kom deg raskt til behandling og unngå lange skadeavbrekk.  

Kilde:  Jan Petter Knutsen Akupunktør NAFO  - NEMUS Tjuvholmen   

 

Det koster å være i form. Men likevel er bevegelse den beste investeringen. Så sant du gjør det riktig! 

 

Fotocred: Sara Johannessen

hits