hits

TRENINGSFERIE i THAILAND

22.05.2015 - 15:24 Én kommentar

 

 

Hei dere, 

Jeg er kommet til tropiske Thailand der jeg skal på en skikkelig yoga/detox/helsereise.

Men i dag måtte jeg løpe en bitteliten runde før massasjen, yogaen og den sunne maten ventet meg. Jeg har dessverre et behov for å bevege meg før jeg får ro i kropp og sinn. Det er min forbannelse- men så lenge jeg liker det, er det helt greit. 
Men det kommer kanskje ikke som en overraskelse at jeg har store belastningsskader etter trening. 

Ta vare på kroppen din! Vil du starte å trene: Begynn sakte. Ikke ta mange økter i løpet av en uke- da vil du falle av. Lytt til kroppen din. 

Og husk å tøye ut! Jeg er stiv som en trestamme, det er derfor jeg er her. 

Ikke tren for å bli tynn. Tren fordi det er gøy. 

Slike entusiaster som meg, bør lære seg å ha restitusjon. Restitusjon (hvile) er like viktig som trening. 

Det er blitt en stor trend å reise på treningsferie alene, skal vi tro turoperatørene.

Kamalaya Resort i Koh Samui er verdenskjent blant idrettsutøvere som trenger fokus  og restitusjon. Her bor du i et lukket område med treningssenter, svømmebasseng, terapauter og kokker som skreddersyr menyen din. Etter en time med konsultasjon og tester hos lege er ukeplanen klar. Den stive Birkebeinerkroppen skal trene to timer yoga, få to ulike massasjetyper for å løsne opp musklene og drikke mye kokosvann. Magnesium og mineraler trengs det også påfyll av. Hver dag i en uke.  

Fra mandag av poster jeg ut dagboken min fra min Thailand-reise. 

Jeg befinner meg fortsatt i Thailand og jeg har egentlig ikke lov til å være på nett. Derfor venter jeg med oppdateringer til jeg er hjemme igjen. 

Nå skal jeg spise middag og legge meg. Jeg ligger fem timer foran dere. 

Kop Kohn Ka. 

Elisa

 




 

ps!

Vil du på yogaferie? Sjekk ut nettstedet www.bookyogaretreats.com: Her finner du samlet yogaferier fra hele verden. 

 




pps. Jeg har på meg klær fra norske Run&Relax. Det er Vibeke Klemetsen som står bak dette fantastiske merket. Stor fan!!!!

 

Én kommentar

Sunn

22.05.2015 kl.19:55

Høres riktig sunt ut! Deilig å oppholde seg i slike omgivelser, og få drikke masse ferskt kokosvann hver dag.

Når det gjelder trening, er det ingen tvil om at det er viktig med restitusjon, men tatt i betraktning at mange idag sitter mye stille i løpet av dagen, kan det tvert imot være et godt råd å gjøre noe som har med fysisk aktivitet å gjøre, hver dag. Det viktige er å gi hver muskelgruppe litt fri, slik at man ikke f eks trener de samme musklene i armene to dager etter hverandre, men varierer, og heller trener bena og lar armene hvile.

For den som ikke allerede har trent lenge, så gjelder det å komme i gang, og da er det beste å komme seg ut å trene nær sagt daglig, for har man kommet dit, da går det av seg selv. Hvis man bestemte seg for å begrense seg f eks til 3-4 dager, vil det alltid være noe som kommer i veien akkurat den uken, og så har man kanskje bare fått trent to dager, fordi det skortet på motivasjonen den tredje eller fjerde dagen etter planen. Når man allerede har fått på seg treningstøyet 3-4 dager i uken, så vil man kunne være over kneika med å skulle motivere seg for å gå og trene. Så lenge treningen er variert, er det bare bra å bevege seg.

Det er en helt uovertruffen følelse å være i god form og godt trent!

Regner med at du er enig i ovenstående kommentar, Elisa, og at jeg har fått godt nok frem nyansene og fordelene ved å komme seg ut i treningstøy nesten hver dag :D Den største fordelen er kanskje, at man slipper å motivere seg for å komme over dørstokken, men bare vil ut!

Leit å høre at du sliter med belastningsskader. Håper du kan få reparert dette! <3

Skriv en ny kommentar