Frøken FJORD

06.07.2015 - 19:51 2 kommentarer



Følg meg på Instagram: @elisarotterud

Der legger jeg ut masse turbilder! 

Her står jeg og nyter Finnafjorden i Vik. EN fantastisk tur. Dere vil snart høre mer om den!
Enn så lenge ønsker jeg dere en flott uke videre. Jeg vet ikke hvilken dag det er i dag, forresten. Men noe sier meg at det er ukedag. 

 

Stor klem,

Elisa

 

Del ditt STIMINNE!

02.07.2015 - 11:26 7 kommentarer



I samarbeid med Den Norske Turistforening. 

 

At jeg er glad i naturen er ingen hemmelighet.  

Som barn løp jeg rundt på stiene i Sørum sammen med min Boarder Collie som fungerte som søster og bestevenn (jeg er enebarn).  Siden barndommen har stiene betydd enormt for meg.  

Stiene fører meg til eventyret!  Opp til det majestetiske fjellet eller dypt inn i skogens magiske verden.  

Her ser dere meg ligge og late meg i Jotunheimens flotte naturlandskap. For å komme til topps- må du stie! To sti or not to sti- that is the question!

 

Jeg ble hoppende glad da jeg oppdaget kampanjen: Norges Stiminner i regi av DNT.  

Kampanjen går ut på å samle inn minner fra nordmenns turopplevelser, som en slags stiminnesbok!

Man kan dele turopplevelsene sine i hele sommer ? alt fra frieri eller storslått utsikt til uforklarlige syn, eller få inspirasjon til å skape et nytt!  Gå inn på www.stiminner.no og last opp ditt bilde eller video og bli med i trekningen av eventyrlige premier.    

Dette er en kampanje med fokus på små og store øyeblikk som gjør stien helt unik for de som går på den. Her kan du dele dine beste stitips og inspirere andre til å komme seg ut og inn i naturen.    

Frem til 14. august  vil du finne stiminner fra hele landet på stiminner.no. Her kan du laste opp bilder, video og tekst. Ukens fineste minne vinner en premiepakke til en verdi av 15.000 kroner, og hver dag er man med i trekningen av en DNT-lue. 

 




I skrivende stund sitter jeg i Lærdal. Ute på gardstunet er det en haug av utstyr som skal dyttes inn i bilen. Litt tid til alpakkaene blir det også, da. De ser ut som utenomjordiske vesener, synes jeg. De er utrolig morsomme! Om noen timer reiser jeg på tur. Jeg kjenner jeg har harahjerte av glede. Om jeg skal tråkke på mange stier? Gjett om!

 



Litt fun fact om sti- slik at du også blir nysgjerrig.  

 Annette Bischoff har skrevet doktorgrad om stier og dette sier hun om de ulike stiene:  

Den brede stien:

- Flytter fokus fremover, utover.  Gir en større distanse til omgivelsene og øker den vandrendes tempo.  Gir jevn gangrytme. Oppmerksomheten rettes ofte mot annet enn turen og naturen, som de hverdagslige tingene og jobben.  

Den smale stien

-Skaper nærhet. Knytter oppmerksomheten til de nære naturomgivelsene. Senker tempoet. Gir vekslende gangrytme, du følger bevegelser i landskapet. Fokus veksler mellom å være inn og ned og frem og utover.  

På de brede stiene gikk vi ved siden av hverandre og snakket om ting vi bar med oss fra dagen, eller om noe som skulle komme. På de smale stiene gikk vi etter hverandre, vi la merke til flere detaljer og vi undret oss mer, sier Bischoff  til www.ut.no  

 



 

Pssst!  Du kjenner vel forskjellen på rød og blå merking?

De røde merkene viser skiløyper og merkes av Skiforeningen og Oslo Kommune. Blå merking viser fotruter og merkes av DNT Oslo og Omegn. Mange av skiløypene kan være fine å gå også om sommeren, men husk at de kan krysse vann og myrer. Arbeidet med skilting og merking av blåstiene i Marka har vært gjennomført på dugnad i helt siden dette arbeidet startet på slutten av 1920-tallet.

Du finner 1720 km med blåmerka stier i Marka.  

I fjellet er DNT-rutene merket med varder, systematisk oppstablete steiner. Mange av vardene er forsynt med en rød T.  Alle rutene som er levert fra DNT er tydelig merket med «DNT sommerrute» og «DNT vinterrute». Dette gjør de for at du enkelt skal kunne se hvilke turer som har høy kvalitet. 

 









Derfor er Super-Juice bra før trening

19.06.2015 - 06:48 2 kommentarer





Jeg liker å lage en skikkelig strategi når jeg har et treningsmål. Det er litt av moroa. Da sitter jeg og skriver lister og funderer mye på hvordan jeg skal trene og hva jeg kan spise for å komme i form. Dette er en del av min mentale treningsprosess.

Nå trener jeg meg sakte opp mott trekkingsesongen i fjellet. Og jeg sykler mye og trekker dekk. Jeg har intet konkret mål den neste måneden, men mening har jeg alltid: Meninga nå er å ha det gøy i naturen. 

På min dagsplan er det ALLTID en juice med rødbeter. 

Jeg kaller denne juicen for Elisas Sportsjuice og jeg sluker den en time før trening. 

I følge eksperter gir rødbeter mye energi. Og det trenger du før trening!

 

#Sponset 



 



Elisas Sportsjuice:

 

3 Rødbeter

1 Appelsin

Ingefær

1 ss Lechitin 

1 ts Supernature Purely Greens Max

 

Lechitin har jeg skrevet om før, men dette er kort fortalt en kilde til et B-vitamin som er nødvendig for at kroppen skal fungere normalt. Lechitin bidrar til en sunn hukommelse, fettforbrenning, hjernefunksjon og leverfunksjon. 

Les mer om Lechitin HER.

Supernature Purly Greens Max er et supermatkompleks med supergress, alger, utvalgte frukter, grønnsaksekstrakter og urter. Den gir deg et bredt spekter av vitaminer, mineraler, sportsstoffer, enzymer og protein. Den er rik på næring som kan gi ekstra energi!

Les mer om dette HER. 

 





Jeg drakk denne juicen hver dag før Birken i flere måneder. Det holder nok ikke å komme i form av å juice- men ved siden av et aktivt hverdagsliv, har jeg troen på at dette funker. Det funker i alle fall for meg.

 

Håper vi ses i naturen!

I samarbeid med Super-Nature. 

#SPONSETINNLEGG

 

Derfor er dekktrekk kult

18.06.2015 - 15:31 Ingen kommentarer





Min samboer er astmatiker og derfor er dekkene blitt mine bikkjer. 

Hver tirsdag trekker jeg dekk med ei lite gruppe rundt Grefsenkollen der jeg går. Vi går fra meg til Trollvann, så til Linderudkollen. Der stopper vi opp og løper opp bakken og tar sit ups før vi trekker tilbake. Turen tar to timer og det er genial trening. 

Kjenner du noen som har gamle dekk hjemme, just do it! Dette biter på bein og rumpe.

Du kjøper deg en klatresele, et par karabinkroker og skaffer tau. Så borer hull i dekkene og plasserer en U-bolt der. Voila! 

 



 

Å trekke dekk aktiverer de muskelgrupper man trenger for å trekke pulk. De fleste som skal krysse Grønnland øver seg lenge med tunge dekk og tung sekk. Men til deg som vil bli sterk er også dette bra. 

P.s. Er du på budsjettrrening- er jo dette smart. Hvis du vil bli med meg- starter jeg med dekktrekkurs igjen fra midten av juli. 

 

Hakuna matata!

 

Stor klem

 

SUPERSNACK på event

10.06.2015 - 08:29 2 kommentarer

 

I går hadde jeg et event for det tyske fotform sandalmerket Birkenstock. De tyske husmorsandalene er på et mirakuløst vis blitt det hotteste du kan ha på beina. Det er rart hvordan trender oppstår. En gøyal analyse!




Jeg inviterte en knippe bloggere og motejournalister til eventet for å vise fram nyheter. Det er alltid veldig nerveprirrende om alle kommer eller ei. Det skjer jo noe hele tiden!  Men det jeg vet med nøyaktig, presis og detaljert sikkerhet er at ingen kommer for å spise.

Går du på en lansering for å spise? Neppe. Men noe må en servere.

 Jeg valgte å servere lag-på lag i glass med hampfrø, gojibær, kakaonibs og Ombar-sjokolade som snacks.  Dette er en svært god mingle-snack som i tillegg er veldig sunn. Putt en skje opp i glasset og gjestene forsyner seg som veloppdragne ulver. For dette smaker!
Du finner alle ingrediensene på Super-Nature. 





Jeg serverte også Gojibær shot. Hvem kan si nei til en shot og en kick start følelse? Gojishot fra Super-Nature inneholder økologiske gojibær med  flust av C-vitamin som bidrar til å beskytte cellene mot stress og opprettholder immunforsvaret. Alle er jo stressa, dessverre.

 Dessuten er den lekre fargen appellerende. Jeg vil nesten kalle det en ice-breaker! Hva er dette? Hvor kommer det fra? Det ser nydelig ut? Smaker det vondt? Ja, spørsmålene var mange. Men det går ned. Mmmm!




Hvorfor ikke servere dette i stedet for tørre baguetter og lunken kaffe? 

 

Her ser dere noen bilder fra eventet.


 Gjestene fikk pedikyr fra Tone Lise Akademiet. (Tusen takk til Annette Elvhaug som arrangerte dette så lekkert!)

 







Eventet hadde vi på den lekre butikken Svean Paleet i Oslo. 




 



Den dyktige stylisten, designeren og Side2 blogger Marthe Fra Magmalou har laget den fine kjolen min. Som jeg heier på henne! Se bloggen hennes HER.







Jeg er Supernature ambassadør så dette innlegget regner jeg som reklame. Koselig reklame, men helt klart reklame. 

Foto:Sara Johannessen

RELAX JUST DO IT

10.06.2015 - 06:44 Ingen kommentarer

Den som klarer å være avslappet og cool- misunner jeg.

Jeg har alltid tusenvis av tanker, baller og ideer som jeg ønsker ut i spill.

Jeg sier egentlig ikke at den ene tingen er bedre enn den andre, men av og til er det virkelig bedre å være cool. Coooooool. Det kan bety at du ikke kaster deg over tastaturet så fort en mail tikker inn. At du spiser en sjokolade med god samvittighet. At du er tålmodig og ikke har harahjerte. Det kan også bety at du tenker; ting ordner seg uansett. Det gjør som regel det. 

Jeg jobber stadig med å ha mindre kontroll.  Det gjør jeg her. 

(Foto tatt på www.kamalaya.com)

 

 

Hvilken yogatype er du?

05.06.2015 - 06:18 Ingen kommentarer





Hvilken yogatype er du?

 

Hatha:  Dette er en avspennende yogaform med fokus på fysiske stillinger, pusteteknikker og meditasjon. Perfekt til deg som vil senke stressnivået i kroppen og sinnet.  

Ashtanga:  En dynamisk yogaform der du er i konstant bevegelse kombinert med pust. Er du rastløs i kroppen, er dette noe for deg. Dette er en skikkelig treningsøkt!  

Bikram/Hot Yoga:  En skikkelig svetteøkt. I et oppvarmet rom på 40 grader skal du i 90 minutter gjennom et tøffe styrkeøvelser. Vi kan kalle dette for militær-yoga, da instruktøren presser deg til å holde stillingene.  

Yin Yoga:  Hopper du over uttøyningen? Er du skikkelig stiv? Med Yin Yoga får du mulighet til å tøye, styrke dyp muskulatur og ledd/leddbånd- i rolig tempo.  

Yogakurs- sjekk ut disse nettstedene:

 www.kamalaya.com: Et holistisk trenings/velværesenter på Koh Samui i Thailand.

www.yoganoor.no: Henrik Allum og Naema Noor arrangerer ofte yogaturer rundt om i Norge og utlandet.  

www. www.bookyogaretreats.com: Her finner du samlet yogaferier fra hele verden.  

www.nettyoga.no: Her får du smarte innføringer med online-kurs.  

 




Derfor er YOGA bra

03.06.2015 - 09:06 Ingen kommentarer

 



-Hva har du gjort med skuldrene dine? Nakken? Beina dine! Det er lenge sien jeg har sett en så stiv kropp! 

Yogainstruktør og PT ANN fra Kamalaya ser skrekkslagen på meg. Som dere har fått med dere har jeg vært på en fantastisk soloferie på Kamalaya som ligger på Koh Samui i Thailand. Dette er et holistisk velværesenter. 

-Våre gjester kommer hit som en kick start til et treningsmål, eller for å oppleve restitusjon i tropiske omgivelser, forteller Ann.

- Du har en stor jobb foran deg!

Posisjonene i yoga gjør vondt for en stiv kropp, men det føles deilig, nesten befriende, etter en 90 minutters økt. Det er som lungene får mer oksygenopptak og sender  endorfiner som kiler. Sinnet blir harmonisk og en føler seg euforisk. Kroppen står plutselig mer oppreist, og ikke så krumbøyd slik den var. Den stive korsryggen forbedres for hver øvelse.  Hver dag klarer kroppen å strekke seg litt lengre enn dagen før. En føler seg rett og slett glad.  

 



 



Her gjør jeg kriger-posituren. Jeg er så stiv fra annen sport- at det bare er å gratulere. 

 

Hva er egentlig yoga?

 Yoga er en over 5000 år gammel tradisjon som stammer fra India. Ordet yoga betyr union og refererer til forbindelsen mellom kropp og sinn. Yogapraksisen består av ulike fysiske stillinger, pusteøvelser, meditasjon, konsentrasjonsteknikk og avspenning, og er et system som hjelper oss å oppnå balanse mellom kropp, sinn og sjel.  (Kilde: yogarom.no) 

 




Ute synger tropiske fugler og palmebladene rasler i vinden. Varmen hjelper godt på den stive kroppen.  Yogastudioet befinner seg på en frodig ås og utsikten herfra er mot en kritthvit langstrakt strand. Dette er å trene i et postkortmotiv! Omgivelsene gir ro i sinnet til tross for at enkelte av øvelsene til tider er smertefulle. 

 



 Mange forbinder yoga med noe spirituelt og søkende. Det er muligens derfor mange kvinner omfavner det. Men det trenger ikke være slik. Du kan ta yoga som en treningsøkt eller uttøyningstime. Det finnes utallige lærere som konsentrerer seg rundt de fysiske øvelsene.  

 




I morgen skal jeg skrive litt om hvilken yogaform som passer deg. Det finnes nemlig utallige grener innen yoga. 

Etter en uke på Kamalaya er min konklusjon klar:

- Yoga er ingen quick fix. Du blir ikke myk på en uke. Yoga er noe jeg må implementere i mitt treningsrituale. Dette er noe jeg må jobbe med. Jeg er så stiv i hoftene og i øvre rygg- og jobben er stor. Jeg tenker at når disse blokkeringene blir åpnet, vil jeg faktisk få det bedre. Energien vil strømme fritt gjennom kropp og sinn. 

Det som er bra ved å reise på yogaferie er at du lærer posisjonene riktig. 



Til info: Jeg har på meg klær fra det norske merket Run&Relax. Dette antrekket er laget for yoga. De sitter mykt mot kropp og føles riktig bra. Fargene appellerer også stort! Du finner merket HER. 

hits